• Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Νάουσας
  • Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Νάουσας
  • Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Νάουσας
  • Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Νάουσας
Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Νάουσας

Στα μονοπάτια του Βερμίου

Ένα πρόγραμμα για μαθητές δημοτικού - γυμνασίου - λυκείου προσαρμοσμένο στις ανάγκες και απαιτήσεις των αντίστοιχων ηλικιακών ομάδων.

Η αναγκαιότητα

Η περιοχή του Βέρμιου με την πλούσια χλωρίδα και πανίδα, τη φυσική ομορφιά και τις ποικίλες ανθρώπινες δραστηριότητες (υλοτόμηση, αξιοποίηση των ορεινών πηγών, καλλιέργειες, ξενοδοχεία, χιονοδρομικά κέντρα κ.α.) αποτελούν μια θαυμάσια ευκαιρία για την υλοποίηση περιβαλλοντικού προγράμματος με αντικείμενο το ορεινό οικοσύστημα, την ανθρώπινη παρέμβαση σ’ αυτό και τις προοπτικές αειφορικής χρήσης των φυσικών πόρων που περικλείουν τα ευάλωτα ορεινά οικοσυστήματα. Οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες που υλοποιούμαι κατευθύνονται προς την ευαισθητοποίηση των μαθητών, αλλά και των ενηλίκων, σε θέματα που αφορούν στην προστασία ειδών της άγριας πανίδας – χλωρίδας και των ενδιαιτημάτων τους.

Οι παιδαγωγικές αρχές του προγράμματος

Το άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία  και ο προσανατολισμός  του περιβαλλοντικού προγράμματος προς την κατεύθυνση  μελέτης  ευαισθητοποίησης και ανάληψης δράσεων για τα περιβαλλοντικά ζητήματα διαχείρισης του φυσικών ορεινών πόρων με εκπαιδευτικές προσεγγίσεις που στηρίζονται στην διεπιστημονική προσέγγιση του θέματος αποτελούν τις βασικές αρχές πάνω στις οποίες δομείται το πρόγραμμα  μας.  Δίνεται έμφαση στην ενεργό συμμετοχή των μαθητών/τριών με συζήτηση έρευνα, κριτική και δημιουργική επεξεργασία των δεδομένων που συλλέγονται στο πεδίο. Κύριο μέλημα μας οι ίσες ευκαιρίες στην οικοδόμηση της γνώσης και στην ανάπτυξη δεξιοτήτων, αξιών και στάσεων που απαιτούνται για την προώθηση της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης για την αειφορία.

Μεθοδολογική προσέγγιση

Με ένα συνδυασμό παιδαγωγικών μεθόδων προσπαθεί η Π.Ο του Κέντρου μας να προωθήσει της παιδαγωγικές αρχές τους στόχους του προγράμματος.  Η σύνταξη του εννοιολογικού χάρτη  με την παρουσίαση της κεντρικής έννοιας/ιδέας,  τη διακλάδωση σε γενικές έννοιες,  την υποδιαίρεση σε μερικές έννοιες,  τη χρήση εννοιών που εκφράζονται με ουσιαστικό και τις σχέσεις μεταξύ εννοιών που εκφράζονται με ρήμα, πρόθεση, μικρή φράση, σχόλιο. Με τον καταιγισμό ιδεών (Brain storming). Με τη  μελέτη πεδίου ώστε να εμπλακούν οι μαθητές/τριες σε άμεσες παρατηρήσεις,  στη συλλογή και καταγραφή στοιχείων. Με την εργασία στο πεδίο οι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες αναλαμβάνουν να υλοποιήσουν τις συγκεκριμένες δραστηριότητες (παρατήρηση, καταγραφή στοιχείων, φωτογράφηση, καταγραφή απόψεων με ερωτηματολόγια, δειγματοληψία). Ολοκληρώνεται το πρόγραμμα με την οργάνωση και επεξεργασία των πληροφοριών, των μετρήσεων και των άλλων στοιχείων σε πίνακες, κολάζ κ.ά.

Στόχοι του προγράμματος

  • Η ευαισθητοποίηση και ενεργοποίηση του μαθητή σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος, οικολογικής ισορροπίας, αειφορικής ανάπτυξης και βιωσιμότητας.
  • Η ενημέρωση, η γνωριμία με το οικοσύστημα του Βερμίου, η παρατήρηση της βιοποικιλότητας και η κατανόηση της αλληλεξάρτησης των διαφόρων μορφών ζωής.
  • Η αξιολόγηση των ανθρώπινων παρεμβάσεων, ο προβληματισμός και η προσωπική εμπλοκή στην κατεύθυνση της εύρεσης λύσεων στα προβλήματα.

Βασικές έννοιες

  • Δάσος- δασική έκταση
  • Ορεινό οικοσύστημα  -πανίδα- χλωρίδα
  • Διαχείριση φυσικών πόρων
  • Ανθρώπινη παρέμβαση –οικοτουρισμός- υλοτόμηση- ορεινά σπορ
  • Οικοσύστημα

Δομή του προγράμματος

Το πρόγραμμα υλοποιείται σε όλη τη διάρκεια της σχολικής  χρονιάς.  Ξεκινά στις 9.00 το πρωί. Οι εκπαιδευτικοί – συντονιστές του προγράμματος γνωρίζονται με τους μαθητές/τριες στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του Κέντρου μας. Ακολουθεί  ο καταιγισμός ιδεών, η κατασκευή του εννοιολογικού χάρτη και η συζήτηση. Στο διάλλειμα που ακολουθεί 10.30 -10.45 προσφέρεται κολατσιό και στις 11.00 ξεκινούν οι δράσεις στο πεδίο. Οι δράσεις υλοποιούνται στο μονοπάτι του Γουρνόσοβου στα 1200μ και διαρκούν έως τη 1.30 ακολουθεί επιστροφή στους χώρους του Κέντρου ολοκλήρωση του προγράμματος και αξιολόγηση του μέχρι στις 2.30.  Παρέχεται (προαιρετικά) γεύμα στις εγκαταστάσεις του Κέντρου. Αναχώρηση στις 15.00.

Φυσική μυρωδιά

Τα συνθετικά αρώματα που βρίσκονται σε διάφορα προϊόντα είναι επίμονες ενώσεις που δεν διασπόνται εύκολα και έχουν ανιχνευτεί στα πιο απίθανα μέρη , όπως μύδια, το ανθρώπινο λίπος, το μητρικό γάλα και τα ψάρια. Είναι δυνητικοί αναστολείς ορμονών και καλύτερα να αποφεύγονται. Αντί γι’ αυτά επιλέξτε αρώματα που έχουν ως βάση τα φυσικά έλαια. Εγκαταλείψτε τα αποσμητικά χώρου του εμπορίου και ανοίξτε τα παράθυρα για να αερίσετε το σπίτι ή βράστε κανέλα ή ψεκάστε με νερό όπου έχετε διαλύσει έλαιο λεβάντας ή ότι άλλο φυσικό έλαιο της αρεσκείας σας.